lördag 21 juni 2008

Venedig

Värmen, den fruktansvärda värmen är det jag kommer ta med mig från denna gondolernas stad. Pjaut och Kabbe är dom som viker sig för denna makalösa anstormning av plusgrader först och känner att dom måste göra något åt den outhärdliga situation dem befinner sig i. De kliver därför upp vid 9 tiden och beger sig in mot de centrala delarna. Vi tre som ligger kvar känner att sömn prioriteras högre för de närmaste timmarna och ligger därför kvar i det som bäst liknas vid en bastu. Det var utan överdrift 98 grader i husbilen. När vi känner att vi är nära att drunkna i våra sängkläder som vid det här laget i princip var flytande så tar även vi ett ryck och tar bussen in mot staden.



Väl inne i Venedig så möts vi av en storslagen arkitektur, pittoreska barer, trånga gränder och en hel del floder. Med risk att låta bögig så måste jag nog ändå säga att det var värt en skräckresa och omänsklig värme för att få uppleva Venezia.



Efter att vi hookat upp med de förlorade bröderna så slår vi oss ner på en ristorante och beställer in de italienska klasssikerna, pastan och pizzorna radades upp framför oss och efter avslutad måltid kom vi fram till att Italienarna kunde sina grejer. Vi avslutade dessutom med kaffe. Jag blev i princip utdömd när jag ville ha en vanlig kaffe. -"A regular coffee please." Italiensk servitör: "An Americano...." När jag hade fått in och avnjutit min Americano och grabbarna slukat sina Caffe Latte så var planen att bränna av några sköna gruppfoton och åka gondol bara för att göra våra mödrar stolta. Ett bildspel bestående av 20 dagars campingfylla har jag svårigheter att se att de skulle uppskatta i samma utsträckning.


När vi tagit bussen, som kan jämföras med tunnelbanan i Berlin efter Paraguay-matchen, tillbaka till husbilen så får vi några positiva besked. Den står kvar och värmen är inte så extrem som vi hade befarat. Termometern stod på 33.8 och det kändes under våra förhållanden som arktisk kyla.



Nu har vi varit nykter i snart 2 dygn och abstinensen i kombination med att det är midsommarafton ger mig känslan av att det kan bli en bläcka ikväll för att återställa balansen. Siktet just nu är inställt på Kiel, sisådär 140 mil norrut. Dock med en annan resväg norrut än den vi tog neröver. Vi ska stanna någonstans i Tyskland för att ta oss en nubbe och ladda upp alkoholförrådet. När vi har nått Kiel så tar vi färjan över till Göteborg och moderlandet. Vi hade omröstning i gruppen och vi kom fram till att Kabbe skulle streaka båten igen, vi hade fyra röster för och en emot. Men när man lever i en demokrati så måste man böja sig för majoriteten, vilket han kommer få erfara under morgondagen.



Europa har behandlat oss väl och jag tror att de flesta resenärerna på denna oförglömliga trip känner sig belåten med det vi har åstadkommit.

Inga kommentarer: