måndag 19 november 2007

How it began....

Det är en varm sommardag i Östersund, Jämtland, Sverige, jag (Martin) och han (Bubben) sitter i en bil på väg till Lillänge för att skaffa essentiella tillbehör för en helg i bläckans tecken. Han (Bubben) får syn på en husbil och inom 120 sekunder har han övertalat mig om att vi ska köpa en husbil, flytta till Norge och BO i något som inte ens har ett brevinkast... Dagarna går och vår, som det nu faktiskt blivit, plan börjar sakta men säkert ta sin form. Vi är inne på blocket och spanar på husbilar under jobbdagarnas samtliga timmar, vi är på studieresor till Sundsvall samt Brunflo allt för att samla den information som krävs för att göra ett köp som inte resulterar i att vi kommer få leva i total misär i 10 månader...


Det här meddelandet når mig den 5 augusti 2007 12:43:19:
"Tror du om den här då....mailade och frågade om lite bilder och det e ju typ en sån vi vill ha...sen var det även lcd-tv med dvd och gps i den...här är annonsen: http://www.blocket.se/vi/12840390.htm?ca=3_s utsatt för 290.000 lite prut på det så e vi ju home safe!"

Ungefär 12:47:26 den 5 augusti vet jag hur mitt framtida hem kommer att se ut...

Efter samtal med banktjänstemän och oroliga mödrar hade vi löst finansieringen av "the one". Nu återstod bara färden söderut (Kristianstad) för att hämta vägarnas drottning. På resan ackompanjeras vi av en dynamisk trio som består av (ingen inbördes rangordning) Andreas "mango" Magnusson, Patrik "pjaute" Hallin och Dennis "maskinen" Jerand. Dessa 3 herrar gör resan till mer än bara ett köp, det blev en upplevelse! Hur ska man kunna glömma de spontana kisspauserna, bläckningen och Karlstad och sist men inte minst den tysta kvarten på Tylösand...

Nåväl, återigen hemma i Jämtland så slog vi läger i Orrviken för att göra lite modifiktioner på husbilen, allt för att göra vårt boende så trivsamt som det bara gick. Bubben styrde och ställde och jag ställde mest till det. Men det hela resulterade iaf att vi kunde ha allt man behövde, d.v.s. Kyl, frys, spis, micro, toalett med tillhörande dusch, datorer, internet, tv, tv-spel och massa annat.

Torsdag den 6:e September sa vi farväl till vår hemstad och begav oss ner mot det stundande äventyret, resan till Oslo och pengarna hade vi planerat med största noggranhet för att kunna klämma in så mycket action som var fysiskt möjligt. Vi betade av Gävle och Henke på torsdagen, Uppsala samt bläckning på Fredagen och det hela nådde sitt crescendo på Lördagen då vi såg landskamp på nationalarenan och testade nattlivet i Stockholm.

Oslo 9 September: Jag och Erik har nått vårt slutgiltiga mål och jakten på jobb och boendeplats startar. Det startar knackigt.

Oslo 12 September: Det ringer på min mobil, hon som ringer pratar norska och försöker förklara för mig att hon har ett jobb. Jag förstår ungefär vad det handlar om och jag tackar ja. Min karriär som flyttkarl startade. Eriks karriär på tidigare nämd bransch startar dagen efter och vi har därmed officiellt blivit polacker. Vi BOR på en parkering, det är svinigt kallt i vårt hem och vi tjänar vårt levebröd på att bära saker.

Hur som helst, vi trivdes i Oslo och hade för avsikt att stanna...

2 kommentarer:

Anonym sa...

skn-tylösand!

kort inlägg ni drog iväg ändå, bra start.

Anonym sa...

sköna killar